pondelok 10. septembra 2018

Tarhoňovica

Tarhoňu pozná určite každý. Hovorí sa jej aj slovenská ryža a je to vlastne cestovina. Keď som ju pripravovala pred niekoľkými rokmi prvykrát, varila som ju vo vode ako každú inú cestovinu. Veľmi mi to nechutilo.  Potom som našla na internete recept, kde ju pripravovali podobne ako ryžu. Recept sa mi zapáčil, vyskúšala som ho a od vtedy tarhoňu pripravujem podľa neho.
Doma tarhoňa všetkým chutí a najčastejšie ju pripravujem s mäsom  podľa  mojej bývalej kolegyni.



Suroviny: bravčové mäso (plece, stehno), cibuľa, cesnak, mrkva,  sterilizované alebo čerstvé šampiňóny a kukurica, olej (masť), soľ, korenie na guláš, mletá rasca, majoránka, kečup, horčica, sladká mletá paprika, múka na zahustenie a voda.

Postup: Umyté mäso nakrájam na kocky. Na oleji (masti) spením nadrobno nakrájanú cibuľu do sklovita, pridám mletú papriku a hneď aj mäso. Chvíľu restujem. Pridám aj soľ, korenie, pretlačený cesnak, trochu mletej rasce a všetko spolu chvíľu podusím.  

Ja pripravujem dusené mäso vždy v tlakovom hrnci. 
Základ v hrnci zalejem vodou, hrniec zatvorím a keď sa natlakuje, nastavím čas na 15 minút, kým nie je mäso polomäkké. 
Potom pridám do hrnca nakrájané šampiňóny a na kolieska nakrájanú mrkvu. Hrniec zatvorím a dusím 10 minút. 
Keď je mäsko mäkké, pridám sterilizovanú kukuricu, dochutím ešte soľou, majoránkou, trochou kečupu a horčice. 
Nakoniec zahustím hladkou múkou zmiešanou s vodou  a 5 minút  všetko povarím. 

Príprava tarhoni: Na oleji spením nadrobno nakrájanú cibuľu, prisypem tarhoňu a na miernom plameni premiešavam kým tarhoňa nezíska peknú zlatú farbu. Posolím a zalejem ju horúcou vodou. 
Treba pozorne, lebo voda vystrekuje. Voda by mala siahať asi 2-3 cm nad tarhoňu. 
Všetko dobre premiešavam a keď sa začne variť prikryjem a opäť na miernom ohni nechám dusiť. 
Občas ale premiešam, lebo tarhoňa sa zvykne prichytiť na spodok hrnca a zároveň dolejem aj vyvarenú vodu.  Skontrolujem, či je tarhoňa už mäkká. Ak nie, nechám ju dusiť. Keď je hotová, voda je vyvarená a zväčší objem. Tarhoňu dobre premiešam a zakryjem. 
Dobre je premiešať ju aj neskôr, aby sa nezlepila.  

6 komentárov:

  1. Evi, moje dcéry majú tarhoňu rady s brokolicou na pare a so strúhaným syrom, mäso im tam vôbec nechýba. Tarhoňu pripravujem ako ty, ovšem bez cibule, s ňou by som to zjedla doma asi iba ja :-) Zaujal ma ten tlakový hrniec - aký používaš? Máme na chalupe ešte taký starý, v ktorom občas varila moja mama, ja som ho ešte nikdy nepoužila.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Jejda, Evka, tarhoňu milujem od detstva. Väčšinou som ju vyjedala samotnú a mäso som nechala.
    Presne takto ju mama robievala a ja ju tiež robievam. Že vraj v Čechách tarhoňu moc nepoznajú. Čítala som to v nejakej diskusii na MMB tuším. Pani o nej písala a vraj si necháva posielať od kamarátky zo Slovenska. No a pritom taká dobrota :-) Ja ju po odparení vody (asi po 12 - 13 min) zabalím do utierky, položím na doštičku a dám ju pod paplón do postele :-D kde trčí, až kým je všetko už hotové. Vlhkosť akosi lepšie prenikne tými guličkami a je fajn. Robievam tak s ryžou, tak analogicky som skúsila aj toto. Maj sa faj, Evka, pekný deň ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tiež zaujímavá príprava tarhoni...pod perinou :) ale počula som o príprave ryže takým spôsobom, určite je to zaujímavé a stojí za vyskúšanie...až teraz som si uvedomila, že keď bola v lete na návšteve moja sestra, žije v Prahe, vlastne už neďaleko Prahy lebo sa presťahovali do domčeka z veľkomesta :))), tak som im pripravila tento recept, tiež nepoznala tarhoňu a ja som myslela že len preto, že ju nekupuje...:) Ty si mi to objasnila, ďakujem. Pekný deň

      Odstrániť
  3. Evka, ja veru tarhoňu robím stále len vo vode, ako iné cestoviny, ale skúšala som ju na spôsob ryže, ale keď mi dva razy prihorela, nechala som to tak. Moje deti si ju ale takú moju vždy rozkážu uvariť, keď sú doma, zvyk je zvyk, vo svete takú ako ja nerobia :-)
    Ale ten spôsob zmiešania s mäskom a iným vyzerá lákavo, to si urobím :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite Danka, zvyk je zvyk a hlavné je, že vám chutí tak ako ju pripravíš...Maj sa dobre.

      Odstrániť
  4. Vierka, ďakujem za návštevu, už si mi chýbala...čo sa týka tlakového hrnca, používam Tefal clipso už takmer 6 rokov, som s ním veľmi spokojná...pred ním som tiež mala taký hliníkový ale aj v tom som varila vyše 20 rokov, stále ešte slúži ale vymenila som ho za krajší a modernejší :)) Ahoj

    OdpovedaťOdstrániť