pondelok 18. júna 2018

Jahodový lekvár

Variť lekvár z trochy jahôd...to u nás neexistovalo. Pamätám sa na roky, keď sme ich zbierali do vedier taká bola úroda. Zdravé a pevné plody sa zavárali a ostatné skončili v lekvári. 
Vo veľkom hrnci sa jahody najskôr rozvarili s cukrom a potom sa odoberalo do menších kastrólikov a varili sa kým nemal lekvár požadovanú hustotu. No, požadovanú...tá bola vždy iná, aj keď sa skúšal kvapnutím na tanierik či je už akurát hustý,  málokedy sa podarilo navariť tú správnu hustotu. A ešte to  bola  poriadna babračka.  Vlastne si ale  neviem ani predstaviť, ako by sa uvarilo  také množstvo lekváru naraz v jednom veľkom hrnci, išlo by to vôbec? 

Ja som varila len z málo jahôd, po odvážení ich bolo 650 gramov. Samozrejme som varila naraz v jednom hrnci a pomohla som si modernými pomocníkmi na varenie lekvárov a džemov, ktorých je už na trhu niekoľko. Len si treba vybrať a vyskúšať.


Postup prípravy je jednoduchý:  
Jahody som umyla, očistila, odvážila a dala do hrnca.  Trochu som ich premixovala ponorným mixérom a dala som ich  variť. Cukor som zmiešala so želírovacím prípravkom tak ako to uvádzal návod na obale, použila som značku Džemko 1:1.  Čas varenia som predĺžila asi na 10 minút. 
Horúci lekvár som naliala do čistých pohárov, uzatvorila, prikryla utierkami a nechala som do druhého dňa vychladnúť.  


1 komentár:

  1. Evka, tak na toto si pamätám aj ja. Jahody mala na záhrade sestra a aj keď sme sa s jej dcérou Lenkou (ku ktorej teraz chodím a často ju na blogu spomínam, je o 2 roky mladšie odo mňa) pásli, bolo ich plné vedrá. Teraz sa robí všetko len v malom. Ja si pomáham pri džemoch želírovacím cukrom. Je to rýchle a podľa zloženia nič také hrozné.
    Tvoj džemik má krásnu farbičku, to nie ako tie moje rebarborové :-)

    OdpovedaťOdstrániť